Visszapillantó- ERC 2019
Bandee 2020.01.27. 18:51
Visszapillantó rovatunkban az ERC 2019-es küzdelmeinek eseményei kerülnek terítékre dióhéjban
Erős mezőny, kiélezett küzdelmek, embert próbáló szakaszok, változatos körülmények- ezek jellemzik hosszú évek óta az európa bajnoki küzdelmeket a rallysport világában. Hosszú évek óta sok kiváló futamot követhettünk végig, és bíztunk benne, hogy a 2019. év is bővelkedik az ehhez hasonlóakban honfitársaink szép eredményeivel. Az évad nyitányára Portugáliában, az Azori-szigeteken került sor, ahol saras- murvás pályák vártak a résztvevőkre. Sokáig a bajnokság egyik favoritja, az orosz Alexey Lukyanuk vezetett, viszont majd' 43 szekundumnyi előny birtokában kiállni kényszerült. A sikernek így a Skoda Fabia R5-el versenyző lengyel pilóta, Lukasz Habaj diadalmaskodott a hazaiak üdvöskéje, Ricardo Moura előtt. Harmadikként az ifjú brit talentum, Chris Ingram ért célba. Hazánkat Herczig Norberték képviselték, azonban a technika ördöge megtréfálta a magyar párost, kiállni kényszerültek szervóhiba miatt. A második menetre a Kanári- szigetekre látogattak a versenyzők. A spanyolhonban, festői környezetben található hegyi szerpentineken, néhol szűk utcákon kanyargó pályákon végül a Citroen C3-al versenyző hazai pilóta, José Maria Lopez ünnepelhetett győzelmet a Skodával induló Ingram előtt. Harmadik helyen fejezte be a száguldást az előző futam győztese Habaj, míg Herczigék a futam 4. helyének örülhettek, ami igazán megsüvegelendő eredmény. Ifj. Érdiék a 12. szakaszt követően feladták a futamot, Klausz Kristóf pedig az R2-es kategória középmezőnyében, az abszolút 31. helyen zárták a versenyt.
A sorozat következő állomása Lettország volt, ahol a korábbi évekről ismert tempós, lobogós erdei murvás szakaszok vártak a mezőnyre. Némi meglepetésre a 17 éves fiatal tehetség, a VW Polo R5-el versenyző norvég Oliver Solberg állhatott fel a pódium tetejére bebizonyítva, hogy a vér nem válik vízzé. Ebben a szezonban először sikerült célba érni Lukyanuk számára, az orosz címvédő a második helyre hozta be Citroenjét a Baltikumban. Harmadikként ért célba a hazai versenyző, a Skodával induló Martins Sesks. Honfitársaink most sem maradtak távol a futamtól: Herczigéknek a 14., ifj. Érdiéknek a 15., Klauszéknak pedig a 28. hely jött össze abszolútban. A következő eseményre az ex-Vb futam, a Rajd Polski várta a bajnoki résztvevőket, ahol merőben hasonló körülmények várták a pontvadászat tagjait. A lengyel szakaszokon Lukyanuknak adta ki legjobban a lépés, az orosz címvédő magabiztos előnnyel szerezte meg első győzelmét a szezonban. Másodikként a Hyundai R5 pilótája, a finn Jari Huttunen fejezte be a murvás száguldást, míg harmadik helyen Habaj zárta hazai futamát. Herczigék a 8. helyen zárták a versenyt, értékes pontokkal gazdagodva a bajnoki értékelésben.
Az ötödik helyszín Olaszország volt a versenysorozatban. Itáliában a Róma környéki aszfaltos szakaszok várták a mezőny tagjait, ahol végül a hazai legendás pilóta, Giandominico Basso diadalmaskodott. Másodikként szintén egy olasz versenyző, Simone Campedelli fejezte be a megmérettetést, míg a harmadik helyért járó pontegységek Andrea Crugnola neve mellett landoltak, így a hazaiak "veni-vidi-vici", azaz jöttek-láttak-győztek. A magyar résztvevők közül Herczigéknek sikerült a legjobban a derby, hetedikként értek célba. Ifj. Érdiék. helyen hozták célba Skodájukat, míg Jánosa Ákosék az R2-esek kategóriájának 15. helyén zárták az olasz kiruccanást. Hatodikként a méltán patinás, közkedvelt Barum Rallye várt a bajnokság résztvevőire. A cseh erdei szakaszokon ezúttal is szép számú mezőny gyűlt össze megmérettetni tudását. A Zlín környékén megrendezett versenyen a hazai legendás pilóta, Jan Kopecky diadalmaskodott honfitársa, Filip Mares és a brit Ingram előtt. A magyarok felemás hétvégét zártak: Herczigék és Klauszék kiestek, Csomós Mixiék pedig a kategória 7. helyen értek célba a Peugeot 208 R2-vel.
A bajnokság véghajrájára fordulva a ciprusi murvás pályák vártak a mezőnyre. Az embert próbáló, sziklákkal tarkított szakaszokon Nasser Al-Attiyah diadalmaskodott. Második helyen zárta a száguldást a hazai pilóta Simos Galatariotis, míg harmadikként ismét Ingram ért célba. Herczig Norbiék számos technikai problémájuk ellenére 10., azaz pontszerző helyen zártak, ifj. Érdiék pedig 12.- ként zárták a versenyt. A záró futamnak hazánk adott otthont, ahol a zempléni szakaszokon még számos eldöntetlen kérdés maradt. Az utolsó futamon még hárman álmodozhattak a bajnoki címről. Az időjárás azonban rendesen kibabrált a pilótákkal, hiszen a sokszor függönyben szakadó eső rendesen eláztatta a szakaszokat. A futamot sokáig Lukyanuk vezette, majd Ingram állt az élre, végül Turán Frigyes remek hajrával bezsebelte a győzelmet, az elmúlt évek legszebb magyar rallye-s sikerét elérve. Másodikként zárt Chris Ingram, aki ezen pontjaival bezsebelte a bajnoki címet is. A dobogó alsó fokára az ír Callum Devine állhatott fel a magyar futamon. Összességében egy izgalmas ERC idényen vagyunk túl, bízzunk benne, hogy 2020-ban is hasonlóan változatos Európa-bajnokságnak nézünk elébe, sok szép magyar sikerrel.
A 2020. évi tervezett versenynaptár:
-
Azores Rallye (murva), Március 26-28.
-
Rally Islas Canarias (aszfalt), Május 7-9.
-
Rally Liepāja (Latvia, murva), Május 29-31.
-
77th Rally Poland (murva), Június 26-28.
-
Rally di Roma Capitale (aszfalt), Július 24-26.
-
Barum Czech Rally Zlín (aszfalt), Augusztus 28-30.
-
Cyprus Rally (murva), Október 9-11.
-
Rally Hungary (aszfalt), November 6-8.
A 2019. évi ERC sorozat végeredménye:
1. Chris Ingram (GBR)- Ross Whittock (GBR) - Skoda Fabia R5 141 pont
forrás: motormix.cz
2. Alexey Lukyanuk (RUS)- Alexey Arnautov (RUS) - Citroen C3 R5 132 pont
forrás: Jorge Cunha
3. Lukasz Habaj (POL)- Daniel Dymurski (POL)- Skoda Fabia R5 116 pont
forrás: Gregory Lenormand
4. Filip Mares (CZE)- Jan Hlousek (CZE)- Skoda Fabia R5 75 pont
forrás: Gregory Lenormand
5. Herczig Norbert (HUN)- Ferencz Ramón (HUN)- VW Polo R5 52 pont
forrás: Cseh Gábor
|