Visszapillantó- Rallye VB 2020
Bandee 2021.01.14. 20:40
Visszatekintő rovatunk idén sem marad el. Elsőként, ahogy szoktuk a Rally VB 2020-as eseményeit foglaljuk össze dióhéjban
Nagy reményekkel várták az autósport szerelmesei világszerte a 2020-as Rallye Világbajnokság sorozatát. Az korábbi Citroen, majd Volkswagen egyeduralom után az elmúlt két esztendő izgalmas, változatos csatákat hozott, szinte minden gyártó győzelmi esélyekkel indult a futamok helyszíneire. A szezon a Citroen kivonulásával kezdődött. A sikeres francia gyártó nagy űrt hagyott a mezőnyben, sokan bántuk, hogy szegényebb lett a paletta az élmezőnyben. Fontos kérdés volt, hogy 2019 újdonsült világbajnoka, az észt Tanak duplázni tud-e, esetleg Ogier visszaszerzi a trófeát, neadjisten új világbajnokot avatunk?
A szezonnyitó a tradíciókhoz híven a legendás Monte-Carlo Rallye-val rajtolt. A hercegség szerpentinjein ezúttal is izgalmas megmérettetés és változatos körülmények várták a szép számú résztvevőt, köztük László Zoltánékkal. Az első napon a címvédő Tanak óriásit bukott, szerencsére csak az autónak esett baja, azonban pontot így nem tudtak szerezni. Az első napot követően a dobogón mindössze 6,4 másodpercnyi differencia volt a párosok között. A második nap az adok-kapokból a belga Thierry Neuville és Hyundai i20 WRC-je kerültek ki győztesen. Második helyen ért célba a Toyota versenyzője, a francia Ogier, míg a harmadik helyen szintén egy Yaris fejezte be a futamot, Evans-el a volánnál.
A második forduló Svédországban került megrendezésre, bár ez sokáig kétséges volt. A szokatlan enyhe idő miatt csak a verseny előtti napokban vált biztossá az északi forduló, igaz rövidített, mindössze 180 km-nyi szakaszon. A néhol havas, néhol inkább latyakos pályákon a Toyota brit versenyzője, Elfyn Evans karrierje második abszolút VB sikerével zárult. Másodikként fejezte be a száguldást a Hyundai pilótája Ott Tanak, javítva így monaco-i fiaskóját. A harmadik helyen a szemtelenül fiatal finn tehetség Kalle Rovanpera ért célba, megvillantva oroszlánkörmeit a későbbiekre nézve.
A következő helyszín Mexikó volt, ahol bár megfogyatkozott a mezőny, de a kősivatagi körülmények, hosszú gyorsaságik és a kiszámíthatatlanság miatt itt is nagy csata ígérkezett. Bár a koronavírus járvány gyors terjedése miatt kétséges volt, de a közép- amerikai országban is elszabadultak a lóerők, igaz egy rövidített programmal. A győzelemnek a francia Sebastien Ogier örülhetett megelőzve Ott Tanak-ot és a Ford finn versenyzőjét, Teemo Sunninen-t. Azonban ezt követően a pandémia a világbajnokságot is utolérte, sorra kellett lemondani a versenyeket.
A negyedik fordulóra végül Észtországban került sor szeptember elején. A lobogós murvás pályákon első alkalommal láthattuk a világbajnoki mezőnyt, és igazán élvezetes versenyt hozott a Baltikumban tett kiruccanás. Végül hazai győzelemmel zárult a megmérettetés, a regnáló világbajnok Tanak zsebelte be a győzelemért járó pontokat. A második helyen az ír pilóta, Craig Breen zárta a száguldást, míg a harmadik helyezésnek Ogier örülhetett.
A következő fordulóra Törökországban került sor. A helyi sziklás pályákon 2019-ben emlékezetes futam zajlott, ami jó előjeleket tartogatott a szurkolók számára. A török versenyt a Hyundai kezdte a legjobban, az első nap végén az első két helyen a dél-koreai márka versenyzői álltak, azonban nagy hajrájának köszönhetően a Toyota versenyzője, Evans zsebelte be a futam győzelmét, megszerezve 2020-ban a második sikerét is. Második helyen ért célba Neuville, míg a harmadik helyen a „nagy öreg” Sebastien Loeb ért célba szintén Hyundai-os színekben.
A hatodik fordulóra Szardínia szigetére látogatott a mezőny, ahol a hegyi murvás szerpentinek, szinte festői környezet várták a párosokat. 2019-hez hasonlóan a spanyol Daniel Sordo győzedelmeskedett az olasz futamon márkatársa, Neuville előtt. A harmadik helyen fejezte be a száguldást Ogier, növelve előnyét a pontvadászatban. A soron következő beugró futam a legendás belga verseny, az Ypres Rallye lett volna, azonban a vírushelyzet közbeszólt. A zárófutam szerepére így az olasz Monza Rallye ugrott be, aszfaltos pályáival.
Az autósport egyik bölcsője, a monzai versenypálya és a környező hegyi szakaszok látványos küzdelmet ígértek, hisz a párosok jó részének új szakaszként szerepeltek a programban a kijelölt gyorsaságik. A bajnoki cím sorsa is a szezonzárón dőlt el. Sajnos azonban az igazi küzdelem elmaradt, mivel Evans idejekorán búcsúzni kényszerült. A futamgyőzelemnek, és egyben a bajnoki címnek Sebastien Ogier és Julien Ingrassia örülhettek, mely a hetedik volt karrierjükben! Másodikként Ott Tanak, harmadikként pedig Sordo zárta az észak-olaszországi versenyt. Reméljük a 2021-es évben zökkenőmentes, izgalmas, vírusmentes versenyeket láthatunk. A tervezett 2021-es versenynaptár a következő:
2021. január 24. – Monte Carlo
2021. február 14. – Artic Rally
2021. április 25. – Horvátország
2021. május 23. – Portugália
2021. június 6. – Olaszország
2021. június 27. – Kenya
2021. július 18. – Észtország
2021. augusztus 1. – Finnország
2021. augusztus 22. – Egyesült Királyság
2021. szeptember 12. – Chile
2021. október 17. – Spanyolország
2021. november 14. – Japán
A 2020-as bajnokság végeredménye:
1. Sebastien Ogier (FRA)- Julien Ingrassia (FRA) Toyota Yaris WRC 122 pont
foto: Martin Hunka
2. Elfyn Evans (GBR)- Scott Martin (GBR)- Toyota Yaris WRC 114 pont
Foto: wrc.com
3. Ott Tanak (Est)- Martin Jarveoja (EST)- Hyundai i20 WRC 105 pont
Foto: Krists Andersons
4. Thierry Neuville (BEL)- Nicolas Gilsoul(BEL)- Hyundai i20 WRC 87 pont
Foto: hyundaimotorsport.com
5. Kalle Rovanpera (FIN)- Jonne Halttunen(FIN)- Toyota Yaris WRC 80 pont
Foto: wrc.com
|