Visszapillantó- Rallye VB 2019
Bandee 2020.01.08. 18:31
Idén télen sem marad el az elmúlt éves sorozatok rövid összegzője, a visszapillantó cikksorozat. Elsőként a világbajnokság tavalyi eseményeit tekintjük át dióhéjban
Sokan bizakodtunk benne, hogy a rég nem látott izgalmakat tartogató 2018-as idényhez hasonlóan ismét sok tényezős, hatalmas csatákkal tarkított évadot látunk a rallye versenyek király kategóriájában a 2019. évi szezonban is. A hatalmas pilótakeringőt követően a nagy kérdés az volt, hogy sikerül-e valakinek megtörnie a regnáló bajnok, Sebastien Ogier 2013 óta tartó hegemóniáját, jelentkezőből bőven akadt a csatasorban, elég csak Thierry Neuville, az ifjú titán Ott Tanak, vagy sokak kedvence, a bevállalós finn Latvala nevét megemlíteni, és akkor még szót sem ejtettünk az élő legendáról, Sebastien Loebről, igaz a Hyundai-hoz igazoló sokszoros bajnok nem futott teljes szezont.
Az idény tradícionálisan a Monte Carlo melletti hágókban kezdődött, ahol a kiszámíthatatlan körülményeknek köszönhetően szinte gyorsonként változott az élmezőny összetétele. Végül rendkívül szoros befutó döntött a győzelemről a francia címvédő Ogier javára Neuville és Tanak előtt. Második helyszínként a svéd erdők várták a WRC mezőnyét. A skandináv ország havas pályái szintén ikonikusnak számítanak a sorozat életében. A dobogó tetejére a Toyota ifjú titánja, az észt Tanak állhatott fel, aki a győzelemért járó pontok mellett a power stage plusz pontjait is bezsebelte. A pódium második helyét és az ezért járó pontokat a Citroen finn versenyzője, Lappi zsebelte be Neuville előtt, Ogier győzelmi esélyei már az első nap elszálltak egy fával történő szomorú találkozás alkalmával. A harmadik menetre kontinens váltást követően a Mexikói embert próbáló sziklás- sivatagos szakaszon került sor, ahol Sebastien Ogier immáron ötödik alkalommal örülhetett a végső sikernek a futam végén. A Citroen világbajnoki címvédője több, mint fél percet vert a trónkövetelő Tanakra, és még 20 szekundumot a harmadik helyen befutó Fordos pilótára, Elfyn Evansre.
A következő versenyre Korzika szigetének kanyargós szerpentinjeire látogatott a bajnokság. A tradícionális helyszínen a hyundai belga pilótája, Thierry Neuville ezévi első győzelmét aratta megelőzve Ogiert. A harmadik helyen az utolsó gyorsig az összetett élén álló Evans ért célba, akinek egy defekt miatt szálltak el győzelmi esélyei. A következő ütközetre Dél-Amerikában, az argentín pampákon került sor, ahol az eső áztatta murvás szakaszok vérbeli kiíhvást tartogattak a szélsebesen száguldó párosoknak. A futam végén ismét Neuville örülhetett a legjobban megelőzve csapattársát, a norvég Andreas Mikkelsent és a harmadik helyen célba érő Ogiert. A hatodik menetre a szomszédos Chilébe látogatott a mezőny. Az ország először volt házigazdája a sorozatnak, így mindenki számára új kihívás volt a részvétel a hegyi murvás pályákon. Ott Tanak alkalmazkodott legjobban a körülményekhez, így az ifjú észt második 2019-es sikerének örülhetett a futam végén. Második helyen ért célba Ogier, míg a harmadik helynek Loeb örülhetett. A bajnokság éllovasa, Neuville hatalmasat bukott, így ezúttal elszálltak pontszerző esélyei.
A Dél-amerikai kitérők követően Portugália murvás szakaszai vártak a bajnokság résztvevőire. A tempós pályákon, rengeteg szurkoló előtt zajló viadal Tanak sikerével ért véget. A Toyota ifjú titánját Neuville és Ogier követték az eredménylistán. Szardínia szigete is tradícionális helyszíne a világbajnoki küzdelmeknek. A murvás szakaszok ezúttal is bőségesen tartogattak izgalmakat, sokakat megtréfáltak, köztük a két bajnoki aspiránst Ogiert és Neuvillet is. Tanak sokáig esélyes volt diadalmenetének folytatására, azonban a technika ördöge közbeszólt, így meg kellett elégednie az ötödik pozícióval. A győzelemnek a Hyundai spanyolja, Dani Sordo örülhetett, aki legutóbb 2013-ban, Németországban állhatott a dobogó tetején. Másodikként zárt a Ford finn versenyzője Teemo Suninen, a harmadik helyért járó pontokat pedig Mikkelsen zsebelhette be.
A finn pályákat sem kell bemutatni a rallye szerelmeseinek. A hatalmas ugratókkal tarkított tempós murvás erdei szakaszokon sok emlékezetes futamot láthattunk az elmúlt évtizedek során. A mostani derbyt Ott Tanak nyerte a két hazai pilóta, Lappi és Latvala előtt. Finnországot követően Németország felé vette az irányt a sorozat mezőnye. A közkedvelt aszfaltos szakaszokon Ogiert és Neuvillet defekt hátráltatta, míg Tanak ott folytatta, ahol az előző fordulóban abbahagyta, így a német viadalon is bezsebelte a győzelmet. Ezúttal a brit Chris Meeke ért célba másodikként, a színtiszta Toyotás pódiumról pedig Latvala gondoskodott. Az elmúlt szezonban visszatért török helyszín most is nagy kihívásokat tartogatott a mezőny részére hatalmas kövekkel tarkított pályáival, melyek többek között Neuvillet is megtréfálták, melynek eredménye egy borulás, és az ezzel járó több perces időveszteség lett. A futam végén Ogier hosszú idő után tudott újra győzelmet ünnepelni, életben tartva világbajnoki esélyeit. A Citroenes pilótát az eredménylistán csapattársa, Lappi és a Hyundai norvégja, Mikkelsen követték.
A következő versenyre Wales murvás- saras- esőáztatta pályáin került sor. Az ideálisnak nem éppen nevezhető körülményekhez a bajnoki éllovas Tanak alkalmazkodott legjobban, tovább növelve előnyét a pontversenyben. Másodikként Neuville, míg a harmadik helyen Ogier fejezte be a "sárbirkózást". A mezőny tagjai ezt követően a katalán aszfaltos szakaszok felé vették az irányt. A kiélezett küzdelmet ugyan a belga Neuville nyerte, de az igazi győztes Ott Tanak volt, hisz a futamon elért második helyével behozhatatlan előnyre tett szert a pontvadászatban. A harmadik helyen a hazai pilóta, Dani Sordo ért célba bebiztosítva a Hyundai csapatvilágbajnoki címét. Ekkor még nem sejtettük, de a katalán verseny volt a bajnokság zárófutama, hisz az azóta is szüntelenül tomboló erdőtüzek miatt az ausztrál fordulót törölték.
Az idei évben sajnos a Citroen csapattal már nem találkozhatunk a VB mezőnyében, Ogier a Toyota csapatnál lesz látható, a világbajnok Tanakot pedig a Hyundai színeiben láthatjuk. Új helyszínként szerepel a versenynaptárban Új Zéland, és a legendás Safari Rally is visszatér a világbajnoki küzdelmekbe. A chilei futam viszont törölésre kerül, pótlásáról egyelőre nem született döntés. A tervezett versenynaptár:
Január 23-26. Monte-Carlo Rallye
Február 13-16. Svéd Rallye
Március 12-15. Mexikó Rallye
Április 16-19. Chile Rallye TÖRÖLVE
Április 30.-Május 3. Argentin Rallye
Május 21-24. Portugál Rallye
Június 4-7. Szardínia Rallye
Július 16-19. Szafari Rallye
Augusztus 6-9. Finn Rallye
Szeptember 3-6. Új-Zéland Rallye
Szeptember 24-27. Török Rallye
Október 15-18. Német Rallye
Október 29.-November 1. Wales Rallye
November 19-22. Japán Rallye
A 2019. évi bajnokság végeredménye:
1. Ott Tanak (EST)- Martin Jarveova (EST)- Toyota Yaris WRC 263 pont
forrás: AFP/Scanpix
2. Thierry Neuville (BEL)- Nicolas Gilsoul (BEL)- Hyundai i20 WRC 227 pont
forrás: Jakub Pojmicz - ewrc.cz
3. Sebastien Ogier (FRA)- Julien Ingrassia (FRA)- Citroen C3 WRC 217 pont
forrás: Honza Fronek - ewrc.cz
4. Andreas Mikkelsen (NOR)- Anders Jager-Amland (NOR)- Hyundai i20 WRC 102 pont
forrás: Honza Fronek - ewrc.cz
5. Elfyn Evans (GBR)- Scott Martin (GBR)- Ford Fiesta WRC 102 pont
forrás: Honza Fronek- ewrc.cz
|