Sorozatunk következő részében Ungvári Péter volt a riportalanyam. A BMW-s pilótát korábban főként a nyugati sprintversenyeken láthattuk, manapság pedig szlalomversenyeken szerepel, nem sikertelenül, de minden másról meséljen Ő a továbbiakban...
Hogy kezdődött számodra az autósport szeretete?
Nagyon kis koromban kezdődött az autók iránti szeretetem! Édesapám akkoriban gépkocsivezető volt a helyi húsgyárban,nyári szünetben és mikor csak tehettem mentem vele árut teríteni! Amint elértem a pedálokat, már forgolódtam a vidéki kisboltok udvarában a Ducattoval. Aztán 17 éves koromban zsebpénzemből, szüleim tudta nélkül vettem egy S100-as Skodát, ami már évek óta egy pajtában állt,azt kipofoztam és szépen lassan tuningolgattam! Majd itt Pápán 2000-ben indult egy szlalom bajnokság, ahol kíváncsiságképp elindultam és onnantól nem volt megállás.
Hogy született az elhatározás, hogy te is részt vegyél egy-egy ilyen rendezvényen? Hogy láttál neki eme cél megvalósításának?
Mivel ez a szlalom bajnokság nem is sikerült rosszul, annyira,hogy még meg is nyertem, nagyon megtetszett és egyre többet akartam. Két évig szaggattam a szlalomokat az utcai Skodával ,volt egy kis próbálkozásom egy Ford Taunussal, majd 2002-2003 környékén egy akkori barátommal közösen vettünk egy papírok nélküli körlámpás 1300-as Ladát, amit amennyire lehetett kipakoltunk, leültettünk, de másra pénzünk nem volt. Ezzel szlalomozgattam tovább, de az amatőr rally még ekkor is csak egy álom volt! Mikor Écsre jártunk nézőként csodálni az amatőr rallysokat eldöntöttem, hogy addig nem nyugszom, míg egyszer arra a pályára fel nem jutok!! Hát erre 2007-ig kellett várnom...
Mennyire volt emlékezetes az első versenyed a sprintes mezőnyben? Milyen érzés volt a rajtban várni a start jelet?
Sajnos nem emlékszem az első sprintes rajtomra...valamelyik Tódori Tibi bácsi versenyén lehetett! Előtte a "rally-iskolát" a szanyi versenyeken jártam ki, 2004-2005-ben egy kocka Ladával, majd 2006-ban megvettem a mai napig használt BMW-met, ami 1.8-as volt! 2007-ben álltam rajthoz először sprintes mezőnyben. Az érzés a mai napig nem nagyon változott, rajtvárakozóban, mikor már csak egy-két autó áll előttem elkezd összehúzódni a gyomrom és szinte érzem,hogy emelkedik az adrenalin szintem, majd a rajtolás előtti utolsó másodpercekben pacsi a navigátornak és onnantól nem számít más,csak az autó,a navigátor és a pálya...
Mi alapján esett a választás a Lada után a bajor márkára? Mennyivel volt más érzés BMW-vel versenyezni, mint az orosz típussal?
Szerettem a Ladát! Hülyén hangzik, de a pénzhiány miatt tértem át a BMW-re ugyanis nem volt pénzem ütőképes Zsigulit faragni! 2006-ban vettem a BMW-t, egy évig mentem a gyári 1.8-as motorjával és már ez is másvilág volt, mint a Lada, de hamar kicsinek bizonyult! Először egy 2.5 12 szelepes motort kapott annak 171 lóerejével. Ég és föld volt a változás, ezzel indultam az első sprinteken. De aztán a mezőny elég erős volt és 1-2év után ezt is lecseréltük egy nagyobbra, ekkor kapott egy 192 lóerős 24-szelepest, amit 5-6 évig hibamentesen hajtottunk! Nagyon bevált az a motor! Csak aztán jöttek az M3-ak, EVO-k...hamar rájöttünk,hogy hiába tesszük meg a tőlünk telhető legtöbbet,az kevés lesz a dobogóra! Pénzünk megint csak nem volt annyi, hogy szétfaragjuk a motort, még ahhoz sem, hogy 40-50%-osnál jobb slickeket vegyünk. Gondoltuk még egy nagyobb motorral bepróbálkozunk! Ekkor jutott a választás erre a 4.0 V8-ra. Ezt sajnos sokáig nem élvezhettük.... az MNASZ közbeszólt....
Az évek során több rendező versenysorozatán vehettél részt. Melyik nyerte el legjobban a tetszésedet?
Mindegyiket nagyon szerettem! Mindegyik kellett ahhoz, hogy idáig juthassak! A maga nemében mindegyik jó volt, de azért a DRT versenyei voltak azok, amelyeken igazi rally pilótának érezhettem magam komoly pályákon, előtte prológgal, rengeteg csápoló nézővel.
A tempós vagy a technikás pályákat szereted jobban? Melyik a kedvenc pályád, amin eddig versenyezhettél?
Talán a technikásabbakat jobban kedveltem! Talán a sok korábbi szlalom miatt! Az Écsi Rába-ring volt a szívem csücske, pedig azt sokan nem szerették! Szerettem Vigántpetend-Nagyvázsonyt, Kincsesbányát, de igazából szinte mindegy volt, csak mehessünk végre!
Az évek során láthattunk a sprintek mellett szlalom versenyeken és pár amatőr drift versenyen is megfordultál. Mennyire állnak közel a szívedhez ezek a szakágak?
Igen, a drift versenyek világába is belekóstoltam, mikor kezdett teret hódítani itt Magyarországon! Tetszett is, de hamar olyan pénzessé vált, hogy nem engedhettem meg magamnak egy olyan erős autót, ami oda elég lett volna, illetve a pályák is elég messze voltak tőlünk! A szlalomokat a mai napig szeretem! Az utóbbi két évben meg már csak ez maradt számomra. Nagyon sokat fejlődött ez a szakág az utóbbi időben! Rengeteg indulóval, komoly, veterán pilótákkal, rengeteg fiatal tehetséggel, szuper technikákkal! Csak bízunk benne,hogy nem fogja tönkretenni az MNASZ EZT IS!!!!
Van esetleg olyan versenyautó, melyet szívesen kipróbálnál?
Én bármiben szívesen kipróbálnám magam, hiszen én mindig olyan voltam,hogy nem csak a kategóriám szerettem volna megnyerni, az abszolútra is hajtottam,még ha az lehetetlen volt is számomra! Egy EVO 5-6-ot, Subaru-t, de egy jó VFTS-t is szívesen megkergetnék, de mondom tényleg szinte bármiben szívesen beülnék!!
Mennyire fontos neked a szurkolók kiszolgálása?
Maximálisan! Próbáltam mindig nem csak gyorsan,de látványosan is autózni!! Nagyon jó érzés látni, hogy neked a csápol a tömeg!!! Mai napig is, ha tehetem duplán nevezek a szlalom versenyeken és a versenyem második felében csak a nézőknek autózom!
Az eddigi pályafutásodnak melyik a legemlékezetesebb pillanata? Eredmények tekintetében mire vagy a legbüszkébb?
Legnagyobb eredményem a Rába-Ringhez köthető, ahol a Föld- vagy a Víz-világnapja Rallyn, neves pilóták mellett sikerült a kategória mellett az Abszolútot is megnyernünk Ünnep András barátommal! De a legbüszkébb mégsem erre vagyok....hanem mikor fiatal srácok odajönnek, és azt mondják: te vagy a példaképem, és jönnek idősebb urak,hogy én mentem a legszebben.....na ekkor érzem,hogy van értelme annak amit csinálok!
Jelenleg szlalom versenyeken láthatunk. Mennyiben más világ ez a fajta versenyzés?
Igazából szinte csak a szakaszhosszban és tempóban más! A küzdelem a tizedmásodpercekért szinte még nagyobb, mint a Rallyban!! Sokszor az első 3 helyezett kevesebb, mint 1másodpercen belül van! Egy-két szlalom pálya már egész minirallys, mint például Bakonyszentlászló!
Vannak olyan futamok vagy szakaszok, melyeken szívesen kipróbálnád magad a jövőben, amennyiben lenne rá lehetőséged?
Egy-egy rég elfeledett Bakonyi szakaszon szívesen autóznék! De szinte mindegy, csak térjünk vissza a 3-4 évvel ezelőtti időkben, tökéletesen működő színvonalhoz, szabályokhoz!
Kik diktálták eddig az itinert melletted?
Kezdetek kezdetén Papp Szabi mellet még pár haver is beugrott, de a Szany részeges második éve óta Ünnep András barátommal találtuk meg a közös hangot! Ő nem csak navigált, hanem az autó folyamatos fejlesztésében, szerelésében és a szponzorok felhajtásában is egyaránt kivette a részét! Neki is nagyban köszönhető, hogy idáig juthattam! Egy másfél évre sajnálatos térdsérülése miatt csak a nézők soraiból figyelhetett, ekkor Leitner Tomi barátom foglalta el a helyét, akinek szintén sokat köszönhetek! Őt pedig ebben az időben annyira megfertőztem, hogy nekiállt szlalomozni, azóta nem kis eredményekkel!!
A jelenlegi BMW-dről mit lehet tudni? Mennyit változott azóta, mióta az első versenyedet teljesítetted vele?
Huhuu!! Nagyon sokat! De amire büszke vagyok, hogy ennyi év,ennyi sikeres verseny után az első köténylemezt leszámítva minden egyes karosszériaeleme még a gyári, még az első lökhárító is!! Minden évben változtattunk rajt valamit!! Igazából csak a csupasz kasztni, a csövezés és az ülések már a legelső versenyen is ezek voltak, de azon kívül minden más változott az évek alatt! Jelenleg egy 4.0 V8-as 286 lóerős motor hajtja, diesel váltóval, 3.73-as lamellás,szorított speer-rel, elöl-hátul állítható Kárászi futóművel,740-es BMW fékeivel, meg minden finomsággal,ami csak kell,hogy jól érezze magát az ember benne.
Az idei évben milyen futamokon tervezed még a rajthoz állást?
A DSZK és a Bakony-szlalom futamait szeretném végigcsinálni!! Kivéve a hétvégi Pécsit!
Köszönöm a válaszokat, sok sikeres és balesetmentes versenyt a továbbiakban is!
Ráadásképp egy videó 2009-ből, az Ungvári Péter- Ünnep András aktuális idényéről. Köszönet érte Stoffer Gábornak!