TOP 10- WRC-s pilóta idehaza
Bandee 2016.08.12. 22:26
Szubjektív lista a hazai WRC menőkről
1. ifj. Tóth János
Szubjektív listánk első helyére nem igazán tudnék mást elhelyezni, mint mindenki Janikáját. A hétszeres bajnok pilóta először egy Corolla WRC volánjánál ért el sikereket, de igazán maradandót a Peugeot 206 WRC volánjánál nyújtott, ugyanis négy bajnoki címet is az oroszlános típussal ért el. A 307 WRC-vel nem sikerült elérnie a várt sikereket, bár az év végi abszolút dobogó az akkori mezőnyben nem feltétlenül tekinthető kudarcnak. Jelenleg is hű maradt Janika a márkához, egy Peugeot 208 R5-el csatázik a bajnoki pontokért a bajnokságban.
foto: www.fullcar.hu
2. Benik Balázs
Janika egyik legnagyobb riválisa került a listánk második helyére. A 2001-es debütálása a WRC-s mezőnyben egy Corollával történt, majd a következő évben váltott a Ford Focus-ra, mellyel három alkalommal az abszolút bajnoki címet is sikerült megszereznie, megtörve ezzel ifj. Tóth János egyeduralmát. 2008-ig láthattuk az amerikai márkával a pályákon, melyet Mikulás Rally-k alkalmából az édesapja, Benik József is megkergetett a veszprémi lőtéren. Több év kihagyás után 2015-ben egy verseny erejéig visszatért egy Fiesta R5 volánjánál a veszprémi gyorsokon, bízunk benne, hogy láthatjuk még versenyezni az egykori bajnokot idehaza.
foto: www.origo.hu
3. Kiss Ferenc
A harmadik pilóta felsorolásunkban a WRC-s korszak elejének, a 90-es évek végének kimagasló alakja. A korábbi Ford Escort Crossworth-os évek után Kiss Ferenc kétszer nyerte meg a hazai bajnokságot egy Subaru Imprenza volánjánál, mely pályafutásának fénykora volt. Az ezredfordulót követően Mitsubishi Lancerrel láthattuk a pályákon, majd 2005-ben egy Hyundai Accent WRC-t is kipróbált. Jelenleg nem versenyez, hanem saját autószerelő vállalkozásában dolgozik.
foto: https://www.tumblr.com/search/hungarian%20rally
4. Turi Tamás
A vezetési stílusa miatt sokak kedvencévé vált Turi Tomi sem hiányozhat a listáról. A miskolci pilóta 2000-ben ülhetett be első ízben egy Toyota Corolla WRC-be, mellyel rögtön első évében sikerült beérnie az év végi értékelés harmadik helyére, megnyerve a Budapest Rally-t. 2004-ben ülhetett be egy Skoda octavia WRC-be, mellyel sikerült megszereznie a bajnoki címet, pályafutása eddigi legnagyobb sikerét elérve. 2006-ban váltott egy Skoda Fabia WRC-re, mellyel a várt sikerek elmaradtak az első évben, 2007-ben viszont sikeres évet zártak, megszerezve a bajnokság második helyét. 2008-ban visszaült az öregecske, sokat látott Corollába, mellyel sok új technikát maga mögé utasítva jó évet zárt. 2009-ben egy Subaru Imprenza WRC volánjánál láthattuk, mellyel a mecseki futamon egy óriási esést mutatott be. Idén a veszprémi OB futamon hosszú kihagyás után ismét láthattuk, reméljük a jövőben nem kell ennyi ideig várni, hogy a közönségkedvenc pilóta ismét feltűnjön a hazai futamokon.
foto: www.origo.hu- MTI
5. Spitzmüller Csaba
Úgy gondolom, hogy mindnyájunk Spicijének is helye van eme felsorolásban. A miskolci pilóta kipróbálta a WRC-s felhozatal széles palettáját, ugyanis a Mitsubishi Lancer Evo VI-al eltöltött évek után láthattuk versenyezni a hazai pályákon Toyota Corolla, Ford Focus, Skoda Fabia, Peugeot 206 és Mitsubishi Lancer WRC-vel is. Legnagyobb sikerét a háromgyémántos márkával érte el, hisz nagy csatában elhódította a 2008-as év abszolút bajnoki címét. A WRC-k hazai kitiltása után előbb egy EVO IX, majd egy EVO X R4 volánjánál láthatjuk, ma is aktívrésztvevője az OB mezőnyének.
foto: civishir.hu
6. Herczig Norbert
Az aktuális magyar bajnok is hajtott WRC-t, nem is sikertelenül. A Skoda és Citroen Kit Car-os évek után 2004-ben ülhetett egy Skoda Octavia WRC volánja mögé, és rögtön az első évben két futamgyőzelemmel nyitott. 2005-ben egy Ford Focus WRC-t terelgetett, majd 2006-tól Subaru-s színekben láthattuk a hazai pályákon. A japán márkával a legnagyobb sikere a 2009-es OB-s abszolút bajnoki cím volt. Jelenleg egy Skoda Fabia R5 volánjánál láthatjuk, és épp az elmúlt OB futamon, Székesfehérváron védte meg bajnoki címét.
foto: Szabó Miklós
7. Turán Frigyes
A listánk hetedik helyezettje 2007-ben mutatkozott be a WRC-s mezőnyben egy Skoda Octavia WRC volánjánál, és ebben az évben Székesfehérváron megszerezte élete első abszolút futamgyőzelmét. A következő évben egy Peugeot 307-el láthattuk közlekedni, és az eredmények sem maradtak el, Spici mögött nagy versenyben az abszolút második helyen fejezte be a bajnokságot. 2009-ben sikerült megismételnie ugyanezt a szép eredményt, és a Rally VB-n is letette a névjegyét egy pontszerzéssel, és egy sajnálatos nagy bukással. A WRC-k 2013-as visszatérése alkalmából láthattuk egy Ford Focus-t terelgetni, és a bajnokság abszolút harmadik helyét megszerezni. Jelenleg a VB-n harcol a WRC 2 kategóriában a pontokért.
foto: www.autoteszt.mandiner.hu
8. id. Érdi Tibor
Az 1990-es-2000-es évek egyik nagy alakja a Mazdás és Toyotás évek után 2000-ben ült be egy Subaru Imprenza WRC volánja mögé, mellyel három szezont teljesített. Azonban Janika mögött nem tudott bajnoki címet szerezni, két alkalommal második, egy alkalommal a harmadik helyen fejezte be az aktuális évadot. Később fia, ifj. Érdi Tibor is kipróbálhatta magát a WRC-k között. Az édesapa jelenleg fia csapatánál segítkezik, azonban az elmúlt évben rajthoz állt a Rally Legenden egy Toyota Celicával- a régi idők emlékére.
foto:www.erditeamkft.hu
9. Kazár Miklós
Az utolsó hazai WRC-s bajnoki cím birtokosa pályafutását navigátorként kezdte. Spici jobbján 2009-ben bajnoki címet ünnepelhetett. Pilótaként 2010-ben debütált az első osztályban egy Mitsubishi Lancer EVO IX volánjánál. 2011-ben szerezte első futamgyőzelmét Bükfürdőn, majd a rá következő évben az abszolút bajnoki cím is összejött. 2013-ban egy Citroen Xsara WRC-vel láthattuk idehaza, és sikerült megvédenie bajnoki címét, melyet 2014-ben ismét begyüjtött, ekkor már egy Ford Fiesta R5-el versenyezve, mellyel az idei bajnokságban is láthatjuk.
foto: Róka
10. Szeleczky Tamás
Listánk utolsó helyére nem feltétlenül az elért eredmények miatt választottam Szeleczky Tomit, ugyanis a Ford Escort WRC-vel sohasem sikerült futamot nyernie idehaza. Azonban maga az autó egy igazi kuriózum volt a hazai futamokon, és bár rengeteg technikai hiba hátráltatta a hazai rally-s élet sorrendben harmadik WRC-jét, a nézők szerették látni az amerikai gépet versenykörülmények között. Erre legutóbb 2009-ben nyílt lehetőség Komlón.
foto: vezess.hu
Mint az előszóban is kitértem rá, felsorolásom szubjektív, és próbáltam főleg az elért eredményeket az előtérbe helyezni, több remek pilóta is hajtott WRC-t, többek között Vizin László, Szabó Gergely, Angyalfi, Tagai, Zsíros Gabi és még sokan mások. Reméljük, még lesz rá alkalom, hogy újra üvölthetnek ezek a gépek a hazai pályákon, igény mindenképp lenne rá!
|